W teorii:
Filtr cząstek stałych jest elementem układu wydechowego aut z silnikami wysokoprężnymi spełniających normy emisji spalin euro4 i euro5. Oprócz zamontowanego w wydechu tradycyjnego katalizatora redukującego emisję szkodliwych gazów, zamontowany filtr cząstek stałych przechwytuje i gromadzi cząstki stałe powstałe podczas pracy silnika diesla.
Za pomocą czujników sterownik silnika oblicza wydajność i poziom zanieczyszczenia filtra DPF/FAP. Gdy jego poziom napełnienia cząstkami stałymi zwiększa się, sterownik przy „sprzyjających warunkach” uruchamia procedurę regeneracji filtra, podczas której filtr cząstek stałych nagrzewa się do temperatury powyżej 600 stopni Celsjusza i nagromadzone cząstki stałe są wypalane. Po udanej regeneracji filtr odzyskuje swoją wydajność i jego stopień zanieczyszczenia zmniejsza się. Proces regeneracji włącza się cyklicznie gdy stan jego zanieczyszczenia znowu ulegnie zwiększeniu.
W praktyce:
Tak jest głównie w teorii, ale nie zawsze w praktyce… Aby regeneracją filtra zakończyła się powodzeniem musi być utrzymywana duża temperatura i duży pęd spalin, zatem „sprzyjające warunki” do regeneracji filtra to jazda z dużymi prędkościami przez dłuższy czas. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Ciągłe utrudnienia w ruchu i jazda w ruchu miejskim powodują iż zamontowane filtry cząstek stałych w naszych pojazdach nie mają warunków by mogły się zregenerować. Dodatkowym czynnikiem wpływających na uszkodzenie filtra dpf są uszkodzenia układu dolotowego, bądź zaworów recyrkulacji spalin. Nieudane próby regeneracji zapisywane są w sterowniku. Gdy ich liczba przekroczy maksymalną liczbę nieudanych prób na desce rozdzielczej pojawia się komunikat, bądź kontrolka informująca nas o niesprawności filtra cząstek stałych. Zaraz po tym auto głównie przechodzi w tryb awaryjny i traci moc. Dodatkowo podczas każdej regeneracji filtra zwiększa się zużycie paliwa bo wysoka temperatura spalin nie bierze się sama z siebie.
Nowy filtr nie jest urządzeniem tanim, zazwyczaj jest to koszt kilku tysięcy złotych, zatem proponujemy tańszą alternatywę- profesjonalne usunięcie programowe i mechaniczne filtra DPF i pozbycie się tego problemu raz na zawsze! Po takim zabiegu sterownik nie obsługuje pracy filtra cząstek stałych, zatem nie rejestruje żadnych usterek w związku z jego brakiem, bądź uszkodzeniami jego czujników, nie uruchamia procedury regeneracji i nie przechodzi w tryb awaryjny związany z jego nieprawidłowym wydatkiem lub jego brakiem. Mówiąc prościej auto chodzi bez filtra tak jakby nie miały go fabrycznie! Auto bez filtra cząstek stałych dalej może posiadać katalizator, który nie ulega zapełnianiu i dalej spełnia normy emisji spalin wymagane w Polsce.
Oczywiście zapalająca się kontrolka filtra cząstek stałych i tryb awaryjny nie zawsze muszą oznaczać jego przepełnienie! W 70% przypadków spowodowane jest to uszkodzeniem jego czujników, które uszkodziły się elektrycznie, lub gdy ich wskazania są błędne, albo spowodowane jest to uszkodzeniami układu dolotowego. W takim przypadku nie zalecamy usuwania filtra, bo po co usuwać sprawny element, gdy awarii uległ tylko jego osprzęt.
Zatem gdy masz problem z zapalającą się kontrolką filtra cząstek stałych, twoje auto przechodzi w tryb awaryjny zadzwoń do nas i umów się na wizytę. Dokładnie zdiagnozujemy tego przyczynę, bądź usuniemy programowo i mechanicznie twój filtr cząstek stałych.
Niestety nie w każdym samochodzie jest możliwość prawidłowego wyłączania obsługi filtra cząstek stałych. Zadzwoń, przyjedz, lub napisz a odpowiemy Ci czy twoje auto może mieć prawidłowo usunięty filtr cząstek stałych!
Jednocześnie przestrzegamy przed amatorami szybkiego zarobku, którzy nie posiadając odpowiedniej wiedzy i umiejętności korzystają z nielegalnego, zabronionego oprogramowania np. ECUSAFE, którego działanie ma automatyzować wyłącznie obsługi filtra. Niestety ich klienci często przechodzą prawdziwy koszmar po z pozoru łatwym i szybkim zabiegu! Ciągłe próby regeneracji i wzrastający poziom oleju w silniku, brak zgłaszania usterek, tryby awaryjne niewiadomego pochodzenia, problemy z zaworami EGR, to tylko nieliczne przypadki które odnotowaliśmy i staraliśmy się naprawić po nieudanych zabiegach taniej konkurencji!
Powierz swoje auto w nasze fachowe ręce, gwarantujemy Ci profesjonalne rozwiązanie twojego problemu z filtrem DPF.