Chiptuning

Jak to robimy…

Wszelkie wykonane u nas modyfikacje oparte są nie tylko o widzę z zakresu elektroniki ale i mechaniki całego pojazdu. Posiadamy własną podwoziową hamownie obciążeniową, która pozwala nam wykonywać nasze usługi modyfikacji na najwyższym poziomie. Jesteśmy w stanie zmodyfikować auto bazując na jego seryjnym osprzęcie lub zmodyfikować je na mocniejszych podzespołach. Dobrze wykonana modyfikacja programowa nie polega na zwiększeniu mocy i momentu obrotowego na tyle ile jest to tylko maksymalnie możliwe, lecz zrobieniu tego w takie sposób aby osiągnąć zadowalający rezultat biorąc pod uwagę możliwości mechaniczne silnika, jego osprzętu i całego układu przeniesienia napędu łącznie z kołem dwumasowym, czy skrzynią biegów. Nie chodzi również o zwiększenie maksymalnych wartości mocy i momentu obrotowego, ale i poprawienie charakterystyki silnika w całym zakresie jego obrotów.

Silnik, silnikowi nierówny, każdy jest inaczej eksploatowany i ma swoje indywidualne zużycie. Dlatego każdy silnik modyfikujemy indywidualnie! Na początku wykonujemy pomiar mocy i momentu obrotowego silnika na hamowni w połączeniu z diagnostyką przez urządzenia zewnętrzne. Jest to idealne połączenie by sprawdzić rzeczywistą kondycję silnika. Każda modyfikacja jest wykonywana nawet kilkuetapowo, tak aby uzyskać przebieg mocy i momentu obrotowego taki jaki sobie założyliśmy. Nie modyfikujemy na siłę niesprawnych silników. Jeżeli uznamy że w silniku lub jego osprzęcie jest jakaś usterka, staramy się ją usunąć, lub gdy nie jest to u nas możliwe doradzamy co zrobić aby naprawić usterkę i przygotować auto do modyfikacji.

Bierzemy pod uwagę każdą sugestię klienta. Po pomiarach na hamowni, każdy klient może sprawdzić auto na drodze. Jeżeli wynik końcowy nie jest zadowalający, a uważamy że możliwości mechaniczne już się wyczerpują, przywracamy program w sterowniku do stanu fabrycznego, a klient płaci tylko za wykonaną diagnostykę i pomiary na hamowni.

bezpieczeństwo…

Margines bezpieczeństwa, który pozwala na bezpieczną modyfikację seryjnych silników wynosi od 15% do nawet 40%!

Podczas projektowania silników i jego wszystkich podzespołów, producenci muszą wziąć pod uwagę dość spore współczynniki bezpieczeństwa wytrzymałości materiałów, biorąc pod uwagę to że silnik może znieść krótkotrwałe niesprawności oraz trudne warunki eksploatacyjne tak aby nie wpływały one na jego szybsze zużycie.

Produkowanie silników ze sporym zapasem wytrzymałościowym to nie koniec ograniczeń jakie wprowadzają producenci. Jednym z dodatkowych ograniczeń są rygorystyczne normy emisji spalin, o które walczy każdy producent tak, aby były jak najniższe. Normy emisji spalin stały się wyznacznikiem w produkcji pojazdów, dlatego wybiegają one dużo w przyszłość i są tak obniżone, że będą obowiązywały dopiero za kilka lat od ich produkcji. Obniżanie emisji spalin,  również często powoduje celowe obniżanie osiągów pojazdów, chociaż były one zaprojektowane tak by znosić na co dzień znosić dużo większe obciążenia. Kolejnym ograniczeniem są narzucone progi fiskalne przez kraje w zachodniej europie, w zależności od mocy silników. Powodują one wymuszenie na producentach zwiększenie palety dostępnych silników o takie, za których użytkowanie opłaty będą niższe. Często producenci celowo obniżając osiągi pojazdów stosując te same podzespoły i wszystkie elementy silników co te, które mają ich mocniejsze odpowiedniki.

Biorąc pod uwagę te wszystkie ograniczenia jesteśmy w stanie wykrzesać z silników to czego nie mogła lub nie chciała zrobić fabryka, robiąc to zupełnie bezpiecznie, wykorzystując rezerwy seryjnej mechaniki.

Innowacyjność…

Elektronika w motoryzacji jest dziedziną, która ciągle ewoluuje. Procesory wykorzystywane sterownikach mają coraz większą wydajność co powoduje dodawanie nowych funkcji w sterownikach. Wraz ze wzrostem funkcji zwiększa się liczba map, służących do pomiaru wartości odniesienia dla trybu pracy. Pominięcie modyfikacji map którejkolwiek z funkcji może spowodować że nie uzyskamy odpowiedniego przyrostu. Coraz nowsze rozwiązania powodują że praca tunera jest dzisiaj dużo bardziej skomplikowana niż kiedyś.

Bardziej skomplikowane oprogramowania to nie koniec utrudnień. Producenci cały czas próbują utrudnić zapis i odczyt pamięci sterowników. W zależności od rodzaju sterownika, który jest zastosowany w danym modelu auta, zmiana oprogramowania czyli proces programowania odbywa się przez złącze diagnostyczne lub w niektórych przypadkach konieczne jest wyjęcie sterownika z pojazdu i programowanie go przez złącze BDM znajdujące się na płycie sterownika lub po to aby wprowadzić sterownik w tryb BOOT MODE. W prawie wszystkich sterownikach stosowanych w autach wyprodukowanych w latach 2000-2009 odczyt i zapis programu odbywa się przez złącze diagnostyczne. Niestety w nowszych autach nie jest już to takie łatwe… Wszystko za sprawą wprowadzenia blokady antytuningowej, która ma za zadanie uniemożliwienie zmiany oprogramowania. Aby poprawnie zmienić oprogramowanie w takich sterownikach należy przeprowadzić odczyt i zapis oprogramowania w trybie bootloader’a, który często wymaga podłączenia nawet kilku mostków z rezystorami bezpośrednio na płycie sterownika. Oprócz tego najnowsze sterowniki zabezpieczane są przed dostępem hasłem.

Mimo tych wszystkich utrudnień chiptuning ciągle jest możliwy do wykonania. Specjalistyczny sprzęt i dostęp do najnowszych aktualizacji jest tutaj niezbędny. Oprócz tego najbardziej liczy się wiedza. Ochrona antytuningowa jest trudna do wykrycia dla laika i brak wiedzy osoby modyfikującej takie oprogramowanie lub zlekceważenie tego, może spowodować uszkodzenie sterownika i unieruchomienie pojazdu.

Rzetelność…

Zanim zdecydujesz się powierzyć swoje auto pierwszej, być może tańszej w usługach firmie, dowiedz się czy osoba która podejmuje się to wykonać ma odpowiednie doświadczenie, wiedze, zaplecze techniczne oraz czy bierze odpowiedzialność za to co robi. Obecnie pojawiło się wielu amatorów, których praca polega na wgrywaniu gotowych wsadów ściągniętych gdzieś z Internetu, kupionych na aukcjach internetowych lub innego niewiadomego pochodzenia, tworzonych przez osoby które nie mają w żaden sposób rozeznania co do rzeczywistości niosą za sobą tragiczne efekty. Unieruchomione silniki, uszkodzone sterowniki, silniki, sprzęgła, skrzynie biegów, turbosprężarki, etc to tego efekty uboczne!

Chiptuning wykonany profesjonalnie i rzetelnie pozwala bezpiecznie korzystać z poprawionej dynamiki silnika przez mnóstwo tysięcy przejechanych kilometrów. Powierz swoje auto w ręce profesjonalistów!